Løvfald

Vær med til at gøre mørkets komme til en hyggelig begivenhed, hvor vi rykker tættere sammen, bygger shelter og samler forråd

Familiekursus

IMG_20221001_131502.jpg
DSCF3129.JPG
IMG_0033.jpeg
IMG_0038.jpeg

Familiekursus * Byg en shelter * Syltning og forråd * Fortælling og højtlæsning * Sysling og håndværk * Naturvandring * Højskolesang og -hygge *

Efterårsferien 2024
14.—20. oktober

346122776_937079697505960_7124333024792408952_n_edited.jpg
IMG_20221001_115850.jpg

Tid til hinanden

Vi lever i et land, der er velsignet med årstider. For mange kan årets mørke måneder være tunge og triste. Men sådan behøver det ikke være. På Højskolen Grobund holder vi af den tid på året, hvor sommeren går på hæld og de mørke timer vender tilbage. Man kommer i en helt særlig stemning og får lyst til at gøre sig klar til vinter – med samling af forråd og gåture i skoven. Det er en tid, hvor vi rykker tættere sammen og har mere tid til nærvær.

Tag familien med eller kom alene på Højskolen Grobund i efterårsferien. Det bliver en uge i hyggens og bæredygtighedens tegn. Vi skal bygge shelter, samle og lave forråd, spise fyldige simreretter, spille brætspil og gå på vandring i skov og ved strand. Og så skal vi holde mørkning, når skumringen sænker sig over os og vi tænder stearinlys og lader snakken gå – eller bare sidder stille sammen i mørket.

Kom væk fra skærmen og ud i naturen. Vi slukker for internettet og skruer op for hyggen.

På vores løvfaldskursus har vi tre hovedfag og en håndfuld valgfag:

Mørkning

I faget mørkning samles vi om alle de aktiviteter, der knytter sig til efteråret og den mørke tid. Der er højtlæsning, samtale-lege, solnedgangsritual, fællessang, sauna og meget mere. Hver dag når mørket falder på, samles vi og gør det til en begivenhed. Efterår har aldrig været hyggeligere!

William-Adolphe_Bouguereau_(1825-1905)_-_The_Youth_of_Bacchus_(1884).jpg
sfr9mh-6kiunaxceiyrp3qcyrq4.jpg

Forråd

I faget skal vi ud i naturens spisekammer og sanke urter, frugter og bær. Efterfølgende går vi i køkkenet og prøve kræfter med klassiske efterårs-discipliner, vores høst kommes på glas. Vi skal lære om smagssammensætninger og konserveringsmetoder. En del af det vi laver, vil I kunne tage med hjem, så de gode smage varer igennem jeres vinter. På kurset vil I blive forkælet med smagfulde simreretter og varme drikke.

Shelter-byggeri

I faget skal børn og voksne lære at bygge et shelter. Der skal arbejdes med værktøj og træ i et trygt og roligt tempo, så alle kan være med. Der vil være fokus på materialer, værktøj og nemme byggetekniker. Hvis man har mod (og en god sovepose), vil der selvfølgelig være mulighed for overnatning i shelteren, når den er færdig.

IMG_20221001_121142.jpg

Hvad får jeg med hjem?

Kvalitetstid og gode minder med familien og mulighed for at møde nye mennesker. Bæredygtighed i øjenhøjde. Aktiviteter, der gør den mørke tid til en fest. Færdigheder til at bygge en shelter og lave forråd.

Praktisk

Kurset bliver afholdt på Ahl Lejrskole i cykelafstand til Grobund Fabrik. Vi kommer til at være meget på fabrikken, men hovedparten af tiden er vi på lejrskolen. Man deler værelse med en anden eller kan sove på enkeltværelse mod 600 kroner ekstra.

Som kursist deltager man også i det praktiske. Så man kan godt forvente at skulle tage en opvask og deltage i rengøring. Men man bliver ikke overbebyrdet og går ikke glip af undervisningen af den grund.

Kurset henvender sig til alle over 18 år.

Maden er vegetarisk.

Sidste mulighed for tilmelding er 1 måned før kursusstart.

Pris voksne: 4800 kroner

Pris børn (2-16 år): 2400 kroner