8_edited.png

Sommerholdet 2024

En uforglemmelig sommer på Djursland med alt du behøver for at leve et mere bæredygtigt liv.

DSCF4309.jpg
DSCF4116.jpg
IMG_9340.JPEG

Tiny house-byggeri * Permakultur * Grøn madlavning * Politisk filosofi * Inspirerende valgfag * foredrag * Højskolefællesskab og -sang * Off-grid * Strand og sol

Sommerferien 2024
24. juni—21. juli

Nyhed! Reduceret pris på 1000 kroner til de 10 næste tilmeldinger!

DSCF4100.jpg

Grøn omstilling i virkeligheden

Vil du gerne have redskaberne til at handle på den grønne omstilling? Drømmer du om at kunne bygge dit eget tiny house, så du kan stå af forbrugs- og arbejdsræset? Vil du lære at leve et mere bæredygtigt liv? Og vil du være en del af et stærkt fællesskab, hvor der er tid til samvær, sjov og sene aftener på stranden?

Så skal du komme på Danmarks mest ambitiøse skole for grøn omstilling, når Højskolen Grobund slår dørene op for sommerholdet 2024!

Gør dig klar til en sommer, hvor du skal lære at bygge selv, dyrke selv og tænke selv. Der skal synges, debatteres og leges. Der skal være tid til fordybelse og fest. Der skal være bål på stranden, lange gåture på Djursland og sene aftener med spandevis af kaffe. Der skal skabes venskaber for livet.

Efter en måned på Højskolen Grobund vil bæredygtighed ikke længere være et hult begreb.

Kurset består af fire hovedfag, som alle eleverne kommer til at tage del i.

Bæredygtig byggeri

I faget er du med til at bygge et tiny house fra bunden og op. Du vil lære de håndværksmæssige færdigheder, der skal til for at opføre dit eget lille hus, når du kommer hjem. Du vil få prøvet kræfter med alt lige fra off grid-systemer til lerpuds. Byggeri er det af hovedfagene, som fylder mest i din dagligdag.

Permakultur

I faget vil du blive introduceret til permakulturprincipperne for landbrug, der gør det til den mest skånsomme dyrkningsmetode inden for jordbrug. Du vil være med til at anlægge og dyrke en skovhave, som designes ud fra egenskaber, hvor planterne understøtter hinandens vækstmuligheder. Vi tager ved lære af naturens egenskaber og lærer om genopbygning af jord og flerårige planter. Og så skal du selvfølgelig være med til at høste de grøntsager, der er i sæson, så vi har noget godt og friskt at spise.

IMG_20221009_173158.jpg
8d72d3_2ee645c472da430aaac0203514c0ab6b_mv2_edited.jpg

Grøn madlavning

I faget vil du lære at lave sund, velsmagende grøn mad. Fokusset ligger på at udforske det vegetariske køkken, på råvarerne som er i sæson. Samtidig er bekæmpelse af madspild med i alt, hvad vi gør. Grøntsager høster vi fra marken, bruger af supermarkedernes overskudsfødevarer og priorietere at købe lokalproduceret, økologiske råvarer. Vi lader os inspirerer af alverdens køkkener og teknikker til at fremtrylle velsmag i vores madlavning. Du vil opnå en høj grad af råvareforståelse, lære at sylte, fermentere og – hvis du vil – at slagte.

Politisk filosofi

I faget vil du blive introduceret til de nyeste og mest radikale tænkere inden for feltet klimafilosofi og kapitalismekritik. Vi skal diskutere udfordringer og muligheder i den grønne omstilling, lave udkast til nye modeller for det gode liv, og overføre bæredygtighedsbegrebet til vores arbejdsliv, fødevareproduktion, forhold mellem kønnene osv.. Vi vil tage udgangspunkt i vores egne liv og erfaringer, og fokus er mere på samtalen end læsning.

Praktisk

Overnatningen foregår tæt på Grobund Fabrik, hvor du skal sove i lækre 13 kvm. store glampingtelte fra Nordisk, som du deler med en anden kursist. Der er rumdeler, så du får en følelse af privatliv, samt egen indgang.

Som kursist deltager man også i det praktiske. Så man kan godt forvente at skulle tage en opvask og deltage i rengøring. Men man bliver ikke overbebyrdet og går ikke glip af undervisningen af den grund.

Kurset henvender sig til alle over 18 år.

Maden er vegetarisk.

Pris xx

Valgfag

Grobund er et sted med mange mennesker, der kan helt fantastiske ting, om det så er klatring, smedning, uldspinderi, bueskydning eller noget helt femte. Det drager vi nytte af på Højskolen Grobunds valgfag, hvor du kommer til at lære af dedikerede grobønder.

Læs mere om vores valgfag her

Udflugter og foredrag

Ingen højskole uden foredrag, der kan udfordre og åbne nye horisonter. Vi får besøg af en række spændende foredragsholdere. Tidligere har vi haft besøg af filosof Anders Fogh Jensen, klimaaktivist Sarah Hellebek fra den Grønne Ungdomsbevægelse samt initiativtager til Grobund Steen Møller.

På sommerholdet vil der være en række udflugter til spændende steder og mennesker på Djursland. Udflugterne kunne fx være til kunstskibet Svartlöga, til et stort permakulturlandbrug på Friland eller på sheltertur i Hyllested Bjerge.

På Højskolen Grobund har vi morgensang hver morgen, hvor vi synger fra højskolesangbogen og en lærer eller elev fortæller om noget, der interesserer dem.

DSCF4208.jpg

Praktisk

Kurset henvender sig til alle over 18 år.

Som kursist deltager man i højskolens drift og tager tjanser, fx opvask og rengøring.

Maden er vegetarisk.

Overnatningen foregår tæt på Grobund Fabrik, hvor du skal sove i lækre 13 kvm. store glampingtelte fra Nordisk, som du deler med en anden elev. Der er rumdeler, så du får en følelse af privatliv, samt egen indgang.

For at skabe en højskole på tværs af generationer, har vi alderskvoter., hvis holdet er fyldt op. Det gør vi, fordi vores erfaring siger, at der skabes et unikt rum, når forskellige aldre og baggrunde mødes.​
Sidste mulighed for tilmelding er 1 måned før kursusstart.

̶P̶r̶i̶s̶ ̶1̶7̶.̶5̶0̶0̶ ̶k̶r̶o̶n̶e̶r̶
16.5
00 kroner for de næste 10 tilmeldinger

Hvad får jeg med hjem?

Grøn dannelse! Du får en bred indføring i grøn livsstil og politik. Du bliver klædt på til at gøre en konkret og mærkbar forskel i dit eget liv og påvirke samfundet omkring dig. Du bliver del af et af Danmarks mest dynamiske grønne fællesskaber på Grobund.

IMG_20220710_202604.jpg
1E118D8A-EC92-447E-9FB3-6100383C7000.jpg